Важно ли е в менюто да има изображения – този въпрос сме обсъждали многократно. Този път ще поговорим за това дали е добре да сложите в менюто си не фотографии на ваши ястия, а готови снимки от photo stock сайт. Ето кои са най-важните неща, които трябва да знаете.
Качеството на изображенията е добро и това е важно
Проучванията сочат, че за около 70% от купувачите качеството на изображенията е „много важно” за решението им да поръчат определен продукт. За тях видяното на картинката е много по-значителна информация от описанията и препоръките за продукта. Колкото по-ярки и детайлни са снимките, толкова повече у потенциалните клиенти нараства желанието да имат продукта. Нещо повече, изследователи от TIBER (Институт по изследване на поведенческа икономика в Тилбург, Нидерландия) са доказали, че изображенията могат да влияят и на настроението на хората, които ги наблюдават, което също е важно при решението за поръчка.
Всички тези факти важат с пълна сила за изображенията на ястията във вашето меню. Колкото по-добри са те, толкова по-лесно ще предизвикат клиента да си поръча съответната храна и да се чувства добре в заведението ви.
Качеството на всички готови снимки е ако не отлично, то поне достатъчно. Със сигурност е по-добро, отколкото ако се опитате сами да заснемете ястията в ресторанта си. Това важи с особена сила за т. нар. photo stock сайтове, които продават готови изображения, направени от фотографи.
Цената на готови снимки в менюта за заведения е по-ниска
Едно от основните предимства на използването на готови снимки е цената. Сумата, която ще трябва да платите за ваша собствена продуктова фотосесия, понякога е доста висока. Още по-скъпо ще ви дойде, ако сменяте често предложенията в менюто си.
Разбира се, за тази цена ще получите наистина безупречни фотоси, които представят вашите ястия и напитки по възможно най-добрия начин. И те наистина биха се отразили на продажбите и печалбите ви, ако са добре направени и използвани. Но понякога са непосилни за бюджета, а вече знаете, че снимките са почти задължителни за доброто меню.
За сметка на това, всички сток фотографии са на доста ниска цена. Тя е различна в зависимост от конкретния сайт, както и от количеството изображения, които ще се купуват.
В мрежата има и сайтове, откъдето могат да се вземат безплатни изображения, предоставени за свободна употреба от авторите си. Там обаче количеството и видовете изображения са доста ограничени, а качеството невинаги е подходящо.
Недостатъци на използването на сток фотографии в менюта
Освен своите плюсове, сток фотографиите на ястия имат и сериозни недостатъци.
Първият минус на всички готови снимки е, че се срещат често. Има огромна вероятност гостът в ресторанта ви вече да ги е виждал в друго меню или в интернет пространството и това да го накара да прецени вашето заведение като място без особена класа. Това важи най-вече за безплатните изображения, които се използват много често в социалните мрежи – фейсбук, инстаграм и т.н.
Още по-неприятно става, ако клиентът е виждал вече тази снимка в негативен контекст – например в осмиващо меме или в сайт/ресторант, от който има спомен за неприятно преживяване. Такива негативни асоциации ще се прехвърлят автоматично върху вашето заведение и ще намалят доверието във вас, без значение дали го заслужавате, или не.
На второ място, но не и по важност, е фактът, че няма готови снимки, които да показват точно вашето ястие във вида, в който го предлагате на своите гости в заведението. Това може лесно да се обърне срещу вас поради една много проста причина.
Специалистите твърдят, че визуалната и вербалната информация се обработват по различен начин от мозъка и изображенията имат по-голяма тежест в представите ни, отколкото думите. Ето защо именно снимката създава асоциации и психологическо очакване, че след като поръча, клиентът ще получи точно това, което е видял в менюто. Когато поднесете друга чиния или чаша, той ще се почувства излъган. В него ще остане нотка разочарование, дори ако вашето ястие е съвършено на вид и на вкус.
Как и кога да използвате готови снимки в менюта за заведения
Вече е лесно да се досетите, че използването на сток фотографии трябва да бъде добре премислено, ако не искате да ви създаде повече проблеми, отколкото печалби. Ако можете да си позволите реални продуктови фотографии на своите ястия, дори да са само няколко на брой, откажете се да използвате готови снимки. Ако все пак решите да го направите, следвайте тези съвети:
- Избирайте снимки, които показват ястия с възможно най-близък вид до вашите.
- Проверете дали конкретната снимка вече не е използвана от някой ресторант онлайн. Ако искате да сте възможно най-неповторими, по-добре потърсете друга.
- Ако нямате проблем с това, че снимките ви вече са популярни, потърсете как точно са използвани в интернет. Така ще избегнете негативните асоциации у клиентите си.
- Проверете дали вашите дизайнери имат готовност да преработят малко избраните от вас сток фотографии така, че да ги превърнат в изцяло ваши. Понякога е достатъчно да се промени фон, за да се промени цялостния вид на изображението. Но имайте предвид, че подобна услуга не влиза в стандартната цена за дизайн и се заплаща допълнително.